Таблиці у текстовому документі Word
Щоденно, сучасна людина отримує велику кількість інформації. Цю інформацію людині треба впорядковувати, обробляти й порівнювати, а найзручніший спосіб це зробити – використовувати таблиці.
Таблиця – це графічний об’єкт текстового документа, який складається із стовпців і рядків на перетині яких знаходяться клітинки таблиці.
У клітинках таблиці можуть міститися дані різних типів: числові, текстові, графічні.
Додавання таблиць у текстовий документ.
В текстовому процесорі Word існує декілька способів вставлення таблиць у документ:
Графічний спосіб додавання таблиці:
- встановити текстовий курсор у певному місці в документі де буде знаходиться таблиця;
- на стрічці команд перейти до вкладки Вставлення, в групі Таблиці розгорнути меню інструменту Таблиця;
- в розділі Вставлення таблиці курсором миші виділити необхідну кількість стовпців та рядків (максимум 10х8);
- для вставлення таблиці в документ клацнути лівою кнопкою миші на останній виділеній клітинці.
Командний спосіб додавання таблиці.
- встановити текстовий курсор у певному місці в документі де буде знаходиться таблиця;
- на стрічці команд перейти до вкладки Вставлення, в групі Таблиці розгорнути меню інструменту Таблиця;
- із списку обрати команду Вставити таблицю;
- у вікні Вставлення таблиці перейти до розділу Розмір таблиці;
- в полі для введення Кількість стовпців вказати числове значення кількості стовпців;
- в полі для введення Кількість рядків вказати числове значення кількості рядків;
- натиснути на кнопку ОК.
Після виконання зазначених вище команд в документі буде створена порожня таблиця із заданою кількістю стовпців та рядків, а на стрічці команд з’являться дві додаткові вкладки Конструктор таблиць і Макет.
Тепер можна почати вводити дані в таблицю, для цього потрібно клацнути лівою клавішею миші всередині клітинки – з’явиться курсор, який позначатиме місце введення першого символу.
Зауважимо, що під час уведення даних в клітинки таблиці ширина поточного стовпця або висота рядка може змінюватись в залежності від кількості контенту, адже такий режим встановлено у програмі за замовчуванням.
Для послідовного переміщення курсора по клітинках в таблиці можна скористатись клавішею Tab (наступна клітинка таблиці) або Shift + Tab (попередня клітинка таблиці).
Виділення об’єктів таблиці.
Для виділення клітинок таблиці або самої таблиці потрібно виконати наступні операції:
- виділення однієї окремої клітинки таблиці – перемістити вказівник до лівої межі клітинки, коли вказівник набуте наступного вигляду ⬈ клацнути лівою клавішею миші по клітинці;
- виділення окремого рядка таблиці – перемістити вказівник до лівої зовнішньої межі рядка, коли вказівник набуте наступного вигляду клацнути лівою клавішею миші;
- виділення окремого стовпця таблиці – перемістити вказівник до верхньої зовнішньої межі стовпця, коли вказівник набуте наступного вигляду 🡇 клацнути лівою клавішею миші;
- виділення всієї таблиці – зробити таблицю поточною, над її лівим верхнім кутом з’явиться маркер , клацнути по маркеру лівою клавішею миші;
- виділення декількох суміжних об’єктів – зробити таблицю поточною, виділити першу клітинку, далі затиснувши ліву кнопку миші, перетягти вказівник до останньої клітинки й відпустити кнопку;
- виділення декількох не суміжних об’єктів – зробити таблицю поточною, виділити перший об’єкт, потім утримуючи затиснутою клавішу Ctrl, виділити решту інших об’єктів.
Щоб зняти виділення, достатньо клацнути за межами таблиці.
Форматування таблиці.
В текстовому редакторі Word можна досить швидко змінити стиль оформлення таблиць, або за допомоги галереї експрес-стилів, або власноруч, задавши користувацькі налаштування.
Застосування експрес-стилів:
- виділити таблицю або її фрагмент;
- на вкладці Конструктор таблиць в групі Стилі таблиць розгорнути галерею стилів;
- обрати потрібний стиль.
Налаштувати користувацький стиль таблиці можна декількома способами:
За допомоги використання інструментів групи Межі на вкладці Конструктор таблиць.
- виділити таблицю або її фрагмент;
- в спадаючому списку Стиль пера обрати стиль лінії;
- в спадаючому списку Товщина пера визначити товщину лінії;
- в меню Колір пера визначити колір лінії;
- розгорнути список інструменту Межі та обрати межі до яких будуть застосовані попередні налаштування;
- заливку клітинкам можна надати за допомоги відповідного інструменту Заливка.
За допомоги діалогового вікна Межі й заливка.
- виділити таблицю або її фрагмент;
- відкрити діалогове вікно групи Межі;
- застосувати до клітинок таблиці наступні налаштування:
- Тип межі;
- Стиль лінії;
- Колір лінії;
- Ширіна лінії;
- налаштування параметрів заливки клітинок можна виконати на вкладці Заливка;
- застосувати вказані налаштування натисканням на кнопку ОК.
Додавання рядків та стовпців в таблиці.
Навести вказівник миші між рядками або стовпцями таблиці (де потрібно додати новий елемент), клацнути лівою клавішею миші по спеціальному маркеру, що з’явиться.
- встановити текстовий курсор у клітинку таблиці де потрібно додати новий рядок чи стовпець;
- на панелі інструментів перейти до вкладки Макет;
- в групі Рядки та стовпці скористатися командами:
- для додавання рядків:
- Вставити вище;
- Вставити нижче;
- для додавання стовпців:
- Вставити справа;
- Вставити зліва.
- встановити курсор у клітинці таблиці де потрібно додати новий рядок чи стовпець;
- клацанням правої клавіші миші викликати контекстне меню;
- серед пунктів знайти інструмент Вставити;
- обрати необхідний параметр для вставки рядка або стовпця.
Видалення елементів з таблиці.
- встановити курсор у клітинку таблиці де потрібно видалити рядок чи стовпець;
- на панелі інструментів перейти до вкладки Макет;
- в групі Рядки та стовпці розгорнути спадаюче меню Видалити;
- обрати необхідний параметр видалення.
- виділити усі клітинки рядка або стовпчика, що необхідно видалити;
- клацанням правої клавіші миші викликати контекстне меню;
- серед пунктів меню знайти відповідний інструмент для видалення: Видалити рядки, Видалити стовпці.
- виділити усі клітинки рядка або стовпчика, що необхідно видалити;
- натискання на клавішу Backspace дозволить видалити як рядок, так і стовпчик.
Для швидкого видалення усієї таблиці із документу, необхідно спочатку її виділити, а потім натиснути на клавішу Backspace, якщо ж натискати на клавішу Delete, з таблиці видаляться лише данні, що знаходяться в клітинках.
Зміна ширини стовпців і висоти рядків.
Якщо користувачу, при налаштуванні макету таблиці, заздалегідь відома точна ширина стовпця або висота рядка (в сантиметрах), її можна вказати за допомогою інструментів Висота та Ширина, які знаходяться у групі Розмір клітинки на вкладці Макет.
Змінювати висоту рядків або ширину стовпців можна і власноруч, для цього треба навести вказівник миші на межу клітинки таблиці, він змінить свій вигляд, далі затискаємо ліву клавішу миші і тягнемо вказівник у потрібну сторону тим самим змінюючи розмір рядка чи стовпця.
Для того щоб встановити однакову ширину для деяких рядків або стовпців в таблиці треба:
- виділити клітинки рядків або стовпців, які необхідно вирівняти в таблиці;
- на панелі інструментів перейти до вкладки Макет;
- у групі Розмір клітинки вибрати відповідно для вирівнювання рядків чи стовпців інструменти: Зрівняти висоту рядків, Зрівняти ширину стовпців.
- виділити клітинки рядків або стовпців, які необхідно вирівняти в таблиці;
- клацанням правої клавіші миші викликати контекстне меню;
- серед пунктів меню знайти інструменти: Зрівняти висоту рядків, Зрівняти ширину стовпців.
Об’єднання та розбиття клітинок в таблиці.
Щоб створити нестандартний макет таблиці, в текстовому редакторі Word, користувачу необхідно застосувати такі інструменти як об’єднання та розділення клітинок.
Для того щоб об’єднати клітинки таблиці в одну треба:
- виділити діапазон клітинок в таблиці;
- на панелі інструментів перейти до вкладки Макет;
- у групі Об’єднання обрати інструмент Об’єднати клітинки (відповідна команда є також і серед пунктів контекстного меню).
Зворотна дія – розділення клітинок, застосовується щоб розбити клітинку (об’єднані клітинки) на декілька.
Для того щоб розбити одну клітинку таблиці на декілька треба:
- встановити курсор у клітинку таблиці;
- на панелі інструментів перейти до вкладки Макет;
- у групі Об’єднання обрати інструмент Розділити клітинки (відповідна команда є також і серед пунктів контекстного меню);
- з’явиться діалогове вікно Поділ клітинок, де у відповідних полях вказати Кількість стовпців та Кількість рядків;
- для застосування параметрів натиснути на кнопку ОК.
Сортування даних в таблиці.
Дані, що представлені у вигляді таблиці можна сортувати в алфавітному, числовому або хронологічному порядку (за спаданням або зростанням), при цьому інші стовпці в таблиці теж будуть відсортовані.
Сортування даних в таблиці виконується за наступним алгоритмом:
- поставити текстовий курсор в будь-яку клітинку таблиці;
- на панелі інструментів перейти до вкладки Макет;
- в групі Дані обрати інструмент Сортування;
- в діалоговому вікні Сортування зробити налаштування в наступних полях:
- Сортувати за – стовпець за яким потрібно зробити сортування в таблиці;
- Тип – тип сортування в залежності від даних (текст, число, дата);
- в залежності від напряму сортування поставити перемикач навпроти команди за спаданням або за зростанням;
- для застосування налаштувань натиснути на кнопку ОК.
Якщо потрібно одночасно сортувати дані у декількох стовпцях таблиці (багаторівневе сортування), треба в діалоговому вікні інструмента Сортування також додатково встановити значення і для параметрів в розділі Потім за.
Перетворення тексту на таблицю.
Переважно, текст що додається в документ підлягає тільки простому форматуванню, але інколи його треба перетворити на таблицю, особливо це може стосуватись списків.
Алгоритм перетворення тексту на таблицю:
- виділити текст, який потрібно перетворити на таблицю;
- для визначення роздільника, увімкнути режим відображення прихованих символів;
- на панелі інструментів перейти до вкладки Вставлення;
- в групі Таблиці розгорнути меню інструменту Таблиця;
- із списку обрати команду Перетворити на таблицю;
- у діалоговому вікні зробити наступні налаштування:
- в розділі Розмір таблиці, у полі Кількість стовпців вказати кількість стовпців таблиці (кількість рядків пропорційна кількості виділених текстових абзаців);
- в розділі Автодобір ширини стовпців, за необхідністю, змінити положення перемикача відповідно до бажаного розміру таблиці;
- в розділі Роздільник, встановити перемикач навпроти роздільника, що відокремлює певні частини тексту. Додатково, користувач може вказати і власний унікальний роздільник (в якості роздільника не може виступати символ пропуску).
- для застосування налаштувань натиснути на кнопку ОК.
Експрес-таблиці.
В текстовому редакторі Word можна використовувати вже готові шаблони таблиць (експрес-таблиці) – це заздалегідь відформатовані таблиці, які містять різноманітні початкові дані.
Однак, стандартних шаблонів не так вже й багато, і вони мало підходять для звичайних робочих завдань, тому в програмі передбачена можливість створювати їх самостійно.
Алгоритм створення шаблону експрес-таблиці:
- стандартними засобами програми створити макет таблиці;
- вставити демонстраційні дані в таблицю;
- налаштувати стиль оформлення таблиці;
- виділити створену таблицю;
- на панелі інструментів перейти до вкладки Вставлення;
- в групі Таблиці розгорнути меню інструменту Таблиця;
- із списку команд обрати Експрес-таблиці;
- зберігаємо виділену таблицю до колекції експрес-таблиць обравши команду Зберегти виділений фрагмент у колекції експрес-таблиць;
- в діалоговому вікні Створення стандартного блока зробити налаштування тільки в цих полях:
- Ім’я – назва експрес-таблиці;
- Опис – загальні відомості про даний шаблон;
- для застосування налаштувань натиснути на кнопку ОК.
Отже, якщо серед робочих задач постає необхідність часто створювати однакові таблиці то можна створити на їх основі шаблон експрес-таблиці, і в подальшому швидко додавати необхідні таблиці в текстові документи.